Läsvärt
Här har vi samlat djupgående information
Incidenttriangeln
De skador som faktiskt inträffar, föregås alltid av skador som av olika anledningar, tur, skicklighet och tillfälligheter undvikts. Detta betyder att för att stoppa de allvarliga och större skadorna, behöver vi även arbeta med alla de mindre incidenterna, även de som faktiskt inte blev någon skada. När vi får detta att lyckas och att alla inom organisationen förstår vikten av detta, kommer även de större skadorna att minska.
Det blir ännu tydligare när man gör liknelsen med hus som brinner ner. Det gör det tack och lov inte så ofta, och det är därför heller inte så lätt att kommunicera till husägare att se upp så att inte huset brinner ner, för de flesta har inte drabbats av detta, och de flesta känner inte heller någon som drabbats av detta.
Det är lättare att kommunicera förebyggande när det handlar om skador i trafiken, det inträffar dagligdags och alla företag som arbetar inom transportnäringen har skador, då är det också något som både ledning och förare har egna erfarenheter av, vilket gör att de flesta har en igenkänningsfaktor, vilket är avgörande för framgång.
Vad är en självrisk?
Självrisken är den del av skadekostnaden som försäkringstagaren själv får betala.
Självrisk på fordon i företag baseras oftast utifrån vad prisbasbeloppet (Pbb) är för innevarande år.
Exempelvis kan ett företag ha en trafiksjälvrisk som är 40% av Pbb, vilket betyder att självrisken är 18 200kr och en vagnskadesjälvrisk som är 80% av Pbb, vilket blir 36 400kr.
Hur hänger självrisken och försäkringspremien ihop?
En högre självrisk, får den effekt att företaget själva får ta en högre risk för skador som understiger självrisken, en bra motivation för att arbeta med att förebygga skador, detta brukar innebära att försäkringspremien blir lägre.
En lägre självrisk, innebär att försäkringsbolaget får stå en större risk, fler av skadorna kommer att överstiga självrisken, vilket betyder att försäkringspremien blir högre.
Låg självrisk ger oftast en högre försäkringspremie medans en hög självrisk oftast ger en lägre försäkringspremie.
Detta är hur det fungerar i teorin. Företagets skadehistorik, med kostnader, och skadefrekvens spelar också in.
Prisbasbelopp
Prisbasbeloppet (tidigare basbeloppet) räknas fram på grundval av ändringarna i det allmänna prisläget enligt bestämmelserna i socialförsäkringsbalken (2010:110). Beräkningarna görs med utgångspunkt i förändringen av konsumentprisindex och fastställs för helt kalenderår. Mellan 1960 och 1981 fastställdes basbeloppet för en månad i sänder på grundval av ändringarna i det allmänna prisläget två månader tidigare. Prisbasbeloppet avrundas till närmaste hundratal kronor.
2024, 57 300 kronor
2023, 52 500 kronor
2022, 48 300 kronor
2021, 47 600 kronor
2020, 47 300 kronor
2019, 46 500 kronor
2018, 45 500 kronor
2017, 44 800 kronor
2016, 44 300 kronor
2015, 44 500 kronor
Källa: SCB
Vilka delar ingår i en fordonsförsäkring?
Trafik
Trafikförsäkring är den del som är obligatorisk enligt lag om fordonet inte är avställt.
Ersätter det viktigaste, personskador för den som kör, åker med i fordonet och den som blir påkörd. Ersättning lämnas även ur denna del för det som blir påkört, exempelvis stenmurar, grindstolpar, lastkajer, parkerade andra fordon med mera.
Delskasko
När delkasko läggs till trafikförsäkringen får man det som i folkmun kallas för halvförsäkring.
Den kan innehålla följande: Brand, stöld/skadegörelse, glas, rån, rättsskydd, bärgning/räddning, egendom, resgods, kris och eventuellt även maskinskada.
Läs ditt försäkringsbrev eller kontakta ditt försäkringsbolag för att veta vad som ingår för er.
Vagnskada
När vagnskada adderas till försäkringen får ni en helförsäkring.
Vagnskadeförsäkringen ersätter skador på ert fordon när ni är vållande till kollisionen eller om det är frågan om en singelolycka.
Varför bör jag eventuellt anmäla även en liten skada på någon annans egendom till mitt försäkringsbolag?
Om ni inte har tid, resurser eller kompetens att själva reglera denna skada, är vårt råd att låta ert försäkringsbolag sköta denna kontakt med den skadelidande. De gör detta ofta och har lättare att vara korrekta utan att blanda in känslor, samt kommer att använda upphandlade entreprenörer som får utföra arbetet med att återställa den skadade egendomen.
Vad är skillnaden mellan skadefrekvens och skadekostnad?
Skadefrekvensen är ett mått på hur ofta skadorna inträffar. Det är skadefrekvensen vi jobbar för att ni ska få ner.
Skadekostnaden är den totala kostnaden för skadorna.
En hög skadefrekvens brukar innebära att skadekostnaden är eller kommer att bli hög, medans en låg skadefrekvens inte automatiskt betyder låga skadekostnader, men möjligheten och sannolikheten för detta ökar.
Exempel
Företaget Buss och Åkeri AB, har
År 1, 50st skador och en skadekostnad på 1,2 miljoner kronor. Här har företaget en jämn ström med små till medelstora skador och större skador. 50st självrisker att betala.
År 2, 25st skador och en skadekostnad på 1,3 miljoner kronor. Här har inflödet av skador minskat drastiskt, men en större olycka gör att den totala skadekostnaden faktiskt blev högre. Men antalet självrisker är halverat, vilket gör en enorm skillnad för företaget.
År 3 27st skador och en skadekostnad på 675 000 kronor. Här är inflödet av skador fortfarande lägre än år 1, och rent statistiskt har de också klarat sig ifrån några större skador. Detta året är antagligen både företaget och försäkringsgivaren nöjdare.
Varför är det ofördelaktigt att använda försäkringen för mindre skador?
Alla skador ni anmäler som kostar försäkringsbolaget pengar, kommer att ligga till grund för att beräkna nästa års försäkringspremie.
Summan av skadekostnaden ert försäkringsbolag betalat ut för era skador, samt hur ofta ni anmäler skador ligger till grund för detta.
De flesta försäkringsbolag tittar även på era tre senaste års skadestatistik, ibland mer om det finns.
Med andra ord för de skador som precis överstiger självrisken, är det ibland mer fördelaktigt att ersätta själv. Undantaget om det är en motpart inblandad, då rekommenderar vi att ni alltid anmäler.
Varför är det ibland aktuellt med två stycken självrisker i en och samma skada?
När ett fordon exempelvis kör in i något, en byggnad eller ett annat fordon, ersätts det ni kört på ifrån ert fordons trafikförsäkring, och ni får betala dessa kostnader upp till och med er självrisk. Blir det även skador på ert fordon i denna skada, ersätts detta ifrån ert fordons vagnskadeförsäkring, och då får ni betala kostnaderna upp till denna självrisk. Därför kan det bli aktuellt med två stycken självrisker i en och samma skada.
Det är faktiskt vanligare än man kan tro, då de vanligaste skadorna för just transportbranschen är ”Påkörning av parkerat fordon” och ”Påkörning av fast föremål”.
Det går väl inte att förhindra alla skador?
Nej, det gör det såklart inte, skador kommer alltid att finnas. Det vi vill förhindra och minimera är alla slarvskador och småskador, skador som ofta vittnar om att föraren är stressad, oaktsam, distraherad, nonchalant eller helt enkelt inte bryr sig. Det är dessa skador som dränerar företagets ekonomi, och som gör att de större och allvarligare skadorna närmar sig.
Vägarbete eller gruvarbete?
Trafiken är en farlig miljö, redan vid ca 1500mils körning om året, sägs det att risken är att jämställda med den risk som det innebär att arbeta i en gruva, och att arbeta i en gruva har vi alla tidigt fått lära oss om att det är farligt.
Så vad betyder då detta för de som arbetar med att transportera antingen saker eller andra människor på våra vägar, och kör betydligt mer än dessa 1500milen om året? Jo, att det naturligtvis är lätt och förståeligt att bli avtrubbad inför denna ökade risk, men att den finns där, det ska varje förare vara medveten om. Vi vill på inget sätt att dessa förare ska sitta och vara ängsliga, men att ha kunskap och kännedom kring detta är viktigt.
Varför livlig fantasi kan vara bra
En livlig fantasi kan vara bra att ha, framförallt när det gäller att kunna lista ut och fundera över vad alla de andra trafikanterna kan och möjligen kommer att hitta på. Då är det också lättare att planera och ha en plan för vad de nu eventuellt hittar på.
Annat än fantasi som kan vara bra att ha, är förmågan att tänka som en motorcyklist, och därigenom försöka förhindra varje skada, för när du sitter på en motorcykel, spelar det ingen roll om vem som är vållande till skadan, det är du som kommer att bli få personskador.
Varifrån kommer vår kunskap och information?
20år inom försäkringsbranschen med hundratals möten med transportföretag samt tusentals möte med yrkesförare, har gjort att vi har en bra bild över vilka utmaningar som finns och som kan behöva lösas.
Vinstmarginal
Vinstmarginal är ett mått på hur mycket pengar som finns kvar i företaget när alla kostnader är betalda. Snittet i transportbranschen sägs ligga på ca 4%, oavsett om transporten handlar om människor eller gods.
Exempel
Företaget Buss & Åkeri har utfört ett transport åt en kund och får nu skicka en faktura, för enkelhetens skull är fakturan på 100kr, när företaget betalat löner, drivmedel, hyror, kaffe, utbildningar, skador med mera finns det 4kr kvar. Då är detta företagets vinstmarginal 4%.
Om samma företag drabbas av en skada med en kostnad på 20 000kr, så ska de öka omsättningen med 500 000kr, för att komma tillbaka till samma resultat som före skadan.
Mobiltelefon
Ny lag från den första februari 2018.
Du får inte använda mobilen eller annan kommunikationsutrustning om du håller den i handen när du kör ett motordrivet fordon. Läs mer här
Tidtabell eller Leveranstid
Att vara sen till ett möte, att ligga efter en tidtabell eller att vara sen till en lossningstid påverkar alla. Ingen vill vara sen. Men hur det påverkar oss och vad vi gör av det är individuellt.
En chef som tydligt deklarerat att tidtabellen är det som gäller, får personal som agerar därefter. Medans en chef som förklarar att tidtabellen är viktig, men att det viktigaste är att inget händer, får personal som ”vågar” vara sena för att inte riskerar något.
Öka lönsamheten och sänk kostnader orsakade av trafikskador!
Fyll i formuläret så kontaktar vi er snarast
kontakt@roadwise.se
076-344 83 22